Ny på stevne

Påmelding gjøres av hver enkelt på minidrett.no. Trenger man bruker, etableres det ved å trykke «Ny bruker» øverst til høyre i menyen ved siden av den grønne innloggingsknappen. Husk å til «kassen» etter å ha registrert stevner og øvleser man skal være med på og trykk «Bekreft påmeldinger». Vi har også laget en «miniguide» for de som ønsker bedre forklaring (ta i såfall kontakt).

Når man har meldt seg på så gi beskjed til trener eller send beskjed på mail slik at vi vet hvem som er påmeldt hvor og på hvilke øvelser. Da kan vi sørge for koordinering med evt andre fra Jardar som også er påmeldt og prøve å forberdede utøverne litt ekstra til de øvelsene de skal være med på. Frist for påmelding står pr stevne.

Etteranmelding er ofte også mulig men ikke via minidrett.no og da vil det tilkomme en tilleggsavgift (omtrent dobbel påmeldingsavgift). Betaling av påmelding gjøres først av Jardar, og vi vil deretter sende samlet regning til dem det gjelder ved slutten av året. Klubben dekker deltakelse tilsvarende 5 ordinære påmeldinger i året.

Om noen trenger hjelp eller ønsker anbefaling om hva de skal melde seg på, så ta kontakt.

Tidsskjema finnes på stevnets hjemmeside og legges vanligvis ut en til to dager før selve stevnet. For de stevner der mange av våre utøvere deltar på, vil vi normalt legge ut link til slik informasjon på Facebook.

Når må du være på stevnet?  På friidrettsstevner må man vanligvis krysse av på alle løpsøvelser at man har kommet senest en time før start (en time før tas ofte listene ned, så det er en absolutt tidsfrist). Dette skyldes at arrangøren deretter setter opp heat med de utøverne som skal delta. Dersom man har løpt øvelsen før, setter man ikke kryss men skriver opp den beste tiden man har oppnådd på distansen. Liste over hvem som skal løpe i hvilke heat henges opp ved start eller legges ut elektronisk på stevnets hjemmeside.

I tekniske øvelser er det vanligvis ikke avkrysning men opprop på øvelsesstedet 15 min før start. Da blir alle ropt opp i den rekkefølgen de skal starte i og det er viktig å svare tydelig JA når man ropes opp slik at arrangøren får registrert at man er tilstede. I høyde vil man da også måtte gi beskjed om hvilken høyde man ønsker å starte å hoppe på.

Vi anbefaler uansett å stille på stevnet litt mer enn en time før første start fordi man også trenger tid til å hente startnummer i sekreteriatet, varme opp, prøve øvelsen sin og tøye ut.

Vær oppmerksom på at det av og til også er avkrysning for tekniske øvelser. I disse korona-tider kan det av smittevernhensyn alternativt benyttes elektronisk avkrystning. Det vil stå informasjon om begge deler på stevnets hjemmesider.

Resultater blir lagt ut på arrangørens hjemmesider det også, og dessuten hengt opp på en resultattavle. Vi anbefaler at foreldre hjelper til med å registrere utøvernes resultater og at man følger med på om man setter pers. Det er morsomt å konkurrere med sine egne perser fra stevne til stevne, og det kan være fint å prøve å sette pers en gang i blant.

Premier deles ut etter at resultatene er klare. I klassene opp til 12 år er det ofte deltakerpremier til alle. I de øvrige klassene er det oftest premie til de tre beste, men noen ganger til flere (beste 3-delen). På kretsstevner og andre små stevner er det vanligvis ikke premiering.

Vi trener på de aller fleste øvelser på trening, men her er litt spesifikk informasjon for foreldre:

I sprint benyttes ofte startblokker, noe vi trener på. For de yngste kan det imidlertid være like greit å løpe uten om man vil det. Startblokken som står i banen kan da flyttes bak. Ved bruk av startblokker skal hendene helt bak den hvite streken mens ved stående start kan man stå rett bak streken.

Både sprint og lenger løp startes av en dommer. Når dommeren blåser i fløyta og roper GJØR KLAR, tar man av seg oppvarmingstøyet og stiller seg bak startblokken eller 2 meter bak streken. Når dommeren så sier INNTA PLASSENE, setter man seg i blokkene eller stiller seg ved streken. Man må være helt stille og helst ikke røre seg når man først er på plass. Når dommeren sier KLAR, løfter man seg opp i blokken eller bøyer deg litt forover ved streken hvis du står. Vær rolig i kroppen! PANG, og deretter løper alt man har helt over streken og gjerne en meter eller to til.

Dersom dommeren roper REIS OPP, starter man på nytt ved at man igjen stiller seg bak startblokken eller 2 meter bak streken. Dersom det skytes to skudd rett etter hverandre, eller det blåses i fløyta rett etter startskuddet, er det tyvstart og man starter på nytt som når dommeren roper REIS OPP. Man kan bare tyvstarte en gang. Fra og med 15-årsklassen kan man ikke tyvstarte i det hele tatt.

I lengde benyttes satssone for årsklassene til og med 13 år. Da er det markert en hvit stripe 50cm foran planken og så lenge man satser innenfor dette feltet måles hoppet fra der man satser til der man lander. Fra 14 år og oppover måles hoppet fra planken til der man lander selv om man satser langt foran listen. Tråkker man over planken er hoppet «dødt» og hverken teller eller blir ålt.

Før konkurransen måler man opp tilløp og tar prøvehopp (husk å beregne god tid til dette). I selve konkurransen er det mellom 3 og 6 hopp.

I høyde og stav sier man fra til dommeren hvilken høyde man ønsker å starte å hoppe på. Har du ikke vært med på stevne før, og man ikke har avtalt noe med treneren i forkant, kan det være greit å starte lavt (f.eks. 80 eller 90cm). Man får tre forsøk på å hoppe over hver høyde. Når man har kommet over får man nye tre forsøk på neste høyde helt til man har revet tre ganger på en høyde. Da er man ute av konkurransen. Også i høyde får man ta prøvehopp og det er derfor lurt å være ferdig oppvarmet og klar i god tid.

I kule, diskos og slegge tar man sats inne i ringen, og det er veldig viktig å gå inn- og ut bakerst i ringen (bak streken). Man må heller ikke tråkke over ringen og ut i kastfeltet når man har støtt kula for da blir støtet regnet som dødt og ikke målt. Før konkurransen får man ta prøvestøt (husk å beregne god tid til dette). I selve konkurransen er det mellom 3 og 6 forsøk.

I spyd er det ikke en ring, men man må fortsatt ikke tråkke på streken i kastet eller tråkke over streken etter kastet. Da blir kastet regnet som dødt.

Vi oppforderer foreldre og andre som følger om å heie på alle, og da helst fra ytre bane. Vi vil gjerne at de som følger, hjelper oss å ha fokus på hver enkelts prestasjon i forhold til seg selv heller enn hvem man slår og ikke slår. Utøverne utvikler seg forskjellig og vi ønsker først og fremst å bygge mestringsfølelse og idrettsglede. Kampen om å være best tenderer sjelden til å få for lite fokus etter hvert som de blir eldre. Å gratulere lagkammerater og konkurrenter med pers skaper godt lagånd!

OBS til foreldre og andre som følger: Det er ikke lov til å løpe ved siden av utøverne når de konkurrerer. Det er ofte mye som skjer på et stevne så pass på å ikke gå i veien for noen av de mange øvelsene som kan pågå samtidig. På innendørs stevner og store utendørsstevner skal de som følger som hovedregel holde seg på tribunene eller utenfor rundbanen. Vi trenere og evtlagledere vil vanligvis følge opp utøverne fra indre bane.

Kalender

September
MTOTFLS
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123